SEARCH ENGINE OPTIMIZATION

 

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ ofwel: zoekmachineoptimalisatie.Beter gevonden worden in de zoekmachines van bv. Google.
Maak de website voor de bezoeker en niet voor Google.
SEO inzetten om website een hoge populariteit te geven zodat er meer bezoekers op de website komen.

Dit kun je verkrijgen door content met toegevoegde waarde in de website op te nemen.

Bekijk dan inhoud van de content vanuit de situatie van de bezoekers en bedenk welke doelgroep interessant voor hun zou kunnen zijn.
Hoe relevanter een zoekmachine uw website vindt hoe hoger de website komt in de zoekresultaten.
Het moeten wel die woorden zijn waarop iemand zoekt, zodat ze op jouw website terecht komen.
Met SEO wordt de website geoptimaliseerd om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen.

seo-voor-een-beter-resultaat

 

 

 

 


SEO bestaat meestal uit de volgende belangrijkste stappen:

1. Zoekwoord analyse
2. Techniek optimaliseren
3. Content creëren en optimaliseren
4. Linkbuilding

1. Zoekwoord analyse:

Onderzoek welke zoekopdrachten relevant zijn voor je website.
Als jouw doelgroep jouw zoekopdracht vaak gebruikt, door deze in te typen, dan is deze relevant voor je website en heeft een hoge conversiewaarde.
De zoekwoordenplanner van Google geeft de oplossing om die zoekwoorden welke relevant zijn voor de activiteiten van jouw bedrijf die op de website worden getoond.
Een relevant zoekwoord is bv Webdesign
Het overzicht in Google geeft dan diverse zoektermen weer gerelateerd aan webdesign met gemiddeld maandelijkse zoekopdrachten per item en of de concurrentie hoog, laag of normaal is.

2. Techniek optimaliseren:

Belangrijke punten voor Google en die aandacht verdienen zijn de laadtijd en mobielvriendelijkheid van de website.
Ga nog een stapje verder en controleer of de HTML van de webpagina’s voldoet aan de laatste technische eisen.
Google toont ook de url’s in de zoekresultaten. Zijn de url’s van uw webpagina’s leesbaar? Let erop dat een url geen rare karakters bevat die een klant niks zeggen.Klanten zullen hier minder snel op klikken. Een goede URL voor b.v. een contactpagina is: http://www.mw-webdesign.nl/contact/.

3. Content creëren en optimaliseren:

De beste SEO content is die welke toegevoegde waarde heeft.
Bedenk wat uw doelgroep interessant vindt.
Schrijf blogs, plaats video’s.
De teksten moeten een antwoord geven op de zoekvraag en ze moeten uniek zijn. Spits uw teksten toe op de juiste zoekwoorden en gebruik synoniemen.
Verwerk deze (zoek)woorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea’s. Hierdoor kan Google ‘lezen’ waarover uw website gaat en bij een relevante zoekopdracht uw website tonen in de resultaten.
Laat de pagina’s onderling met elkaar linken.
B.V pagina met productinformatie met een link naar de contactpagina met het juiste zoekwoord.
Pas op met te veel zoekwoorden per pagina.
Overmatig gebruik van zoekwoorden per pagina wordt door Google gestraft.

4. Linkbuilding:

Wanneer andere websites linken naar jouw website, heeft dit een positief effect op jouw positie in zoekresultaten.
Google beoordeelt deze vermeldingen als relevant voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn een soort aanbevelingen.
Hoe groter de aanbevelingen hoe hoger de relevantie wordt van jouw website.
Zoekmachines beoordelen niet alleen de aanbevelingen, maar ook inhoud daarvan. Welk onderwerp van de webpagina linkt naar jouw website en welke tekst wordt voor die link gebruikt?
Is dit alles relevant voor jouw bedrijf ? Zo ja dan komt alles eerlijk en betrouwbaar over en stijgt jouw website op de ladder van de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie in de praktijk:

VUISTREGEL:

Hoe eerder een zoekwoord voorkomt, hoe belangrijker deze is in de ogen van Google. Zorg er dus voor dat het zoekwoord waar je op wilt scoren zo ver mogelijk naar voren staat (als het natuurlijk leesbaar blijft).

Wat kunt u verder verbeteren in de zoekmachine optimalisatie ?

1. Zoekwoord staat in de title-tag
2. Zoekwoord staat in de metadescription (schrijf metdescripton om iemand te overtuigen).
3. Zoekwoord staat in de SEO vriendelijke URL (maak url zo kort mogelijk).
4. Zoekwoord staat in de koptekst 1 (H1) tag (maximaal 1 tag per pagina).
5. Zoekwoord komt voor in de eerste zin of alinea. Voorkom keywordspam.
6. Zoekwoord komt voor in overige tussenkoppen (H2, H3 etc.). Gebruik geen synoniemen.

De content van je website voorzien van zoekmachine optimalisatie:

1. Maak de content rijk met afbeeldingen, video’s, mp3’s , pdf’s etc.
2. Optimaliseer je media voor het zoekwoord (bestandsnaam, title tag, alt tag)
3. Maak gebruik van interne links (plus eventueel een inhoudsopgave bij langere tekst).
4. Maak gebruik van relevante , waardevolle, externe links.
5. Optimaliseer de links op de pagina (+ ankertekst en title tag).

Verwijzingsbeheer “oude en verlopen” url’s.

Oude url’s die verlopen zijn komen terecht op 404 pagina van de website en moet je redirecten.
De 404-pagina is de z.g.n. “Niet gevonden pagina”
Dit leidt tot websitefouten en heeft invloed op de ranking in de zoekresultaten als je ze niet oplost.